piątek, 16 sierpnia 2013

Wigry 2? 3? 4? 5? A czym to się różni?

Witam!
Ponieważ dużo osób się mnie pyta czym się różnią poszczególne wersje najpopularniejszego rometowskiego składaka - Rometa Wigry, postanowiłem sporządzić dziś wpis o różnicach między poszczególnymi wersjami. Mam nadzieję, że wzbogaci to Waszą wiedzę i ułatwi w identyfikacji rowerów.

Zaczynamy!

Ponieważ zdecydowanie najpopularniejszą odmianą Wigier, jest Wigry 3, to ono posłuży nam jako baza.

Romet Wigry (Bez cyferki przy nazwie)


Źródło zdjęcia: Tablica.pl




Produkowany od 1974 roku następca Rometa Sokoła posiadał charakterystyczną kierownicę w kształcie litery "U" (tzw. koza), odblask na tylnym błotniku, małą lampkę na "tylnym trójkącie" (Podobnie, jak w jego poprzedniku), naklejkę przedstawiająca klucz francuski na tylnej części rury ramowej, oraz siodło starego typu (Kolejny element znany z Sokoła). Powyższe elementy pozwalają odróżnić Wigry, od Wigry 3.
No i oczywiście jeszcze naklejka na rurze ramowej "Wigry" bez numerka przy nazwie. Niektóre egzemplarze (zwłaszcza z pierwszego rocznika) mogą posiadać - jak na powyższym zdjęciu - osłonę łańcucha znaną z universal'owskich beach-cruiserów. Najczęściej jednak osłona łańcucha była plastikowa, podobnie jak na ilustracjach do poniższych odmian modelu.

Ciekawostka: Pierwsze egzemplarze Wigier miały napis na rurze ramowej "Wigry" wykonany od szablonu. Osobiście jednak nigdy nie zetknąłem się z takim egzemplarzem.

Romet Wigry 2

Zdjęcie z folderu reklamowego Predom-Romet wydanego w 1978 roku - Więcej na mslonik.pl


W zasadzie od Wigry "bez numerka" odróżnia go jedynie brak przedniego hamulca, siodło nowego typu (Jednak bez skrytki na klucze, jak w pozostałych modelach), oraz naklejka na rurze ramowej "Wigry 2", choć w niektórych egzemplarzach można spotkać tylną lampkę umiejscowioną na tylnym błotniku. Na tylnej części rury ramowej umieszczona naklejka z kluczem francuskim.

Romet Wigry 3

Zdjęcie z folderu reklamowego Predom-Romet wydanego w 1978 roku - Więcej na mslonik.pl

Kierownica "jaskółka", przedni hamulec szczękowy, siedzenie nowego typu (Stosowane od połowy lat 70.) Na szprychach odblaski- Najpopularniejsza wersja. 99% Wigier, to właśnie "trójki". Wigry 3 stało się popularne do tego stopnia, że niektórzy nawet nie wiedzą, że istniały inne odmiany tego modelu.

Romet Wigry 4

Zdjęcie: Wikimedia Commons


Od "trójki" odróżniał go przedni hamulec dociskowy, zamiast szczękowego. Kierownica - w niektórych egzemplarzach "koza", w innych "jaskółka". No i oczywiście naklejka "Wigry 4".

Romet Wigry 5

Rower kolegi - Michała


Od Wigry 3 odróżniało go jedynie plastikowe "ramię bezpieczeństwa" przy bagażniku... i oczywiście naklejka - "Wigry 5".



Wersje eksportowe Wigier (Universal/Tyler) mogły mieć różne wyposażenie i ciężko stwierdzić na której odmianie bazują.


Mam nadzieję, że mój artykuł ułatwi Wam identyfikację rowerów i wzbogaci Waszą wiedzę. :)
Jeżeli w którymś punkcie się mylę, proszę o zwrócenie uwagi w komentarzu.

Zapraszam do komentowania wpisu!


Pozdrawiam,
Squadaque Driver


___________________________________________
Wigry 3 - Odzież i gadżety inspirowane składakami!

9 komentarzy:

  1. Malowane obręcze kół w Wigry 4 a występowały i aluminiowe mam taką jedną sztukę. Pozdro

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam, a mnie interesuje temat wigry odnośnie obręczy Alu. Mam 5ke na takich a 3ka nie ma . Czy to kwestia dopłaty do wyposażenia czy modelu? POZDR

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawe. Z moich obserwacji wynika, że najczęściej występowały gładkie lakierowane na taki srebrny mat, prawie szary albo niklowane z dziurkowaną perforacją na obwodzie, głównie w nowszych egzemplarzach.

      Usuń
  3. Mała uwaga. Rowery Tyler wyglądały jak Wigry, ale miały większy rozmiar kół. Niestety nie pamiętam o ile się różniły te koła, ale niewiele, maksimum o 1 cal. Kolega z podstawówki jako jedyny na podwórku miał taki rower i oczywiście te koła były wyznacznikiem sukcesu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Panowie, że tak powiem nie dokładnie. W różnych wersjach Wigry występowały m.in. widelec "zaokrąglony" przy główce ramy i najpopularniejszy kanciasty z białą plastikową nakładką. Dynamo montowane do spawanego wspornika lub do przykręcanej obejmy. Błotniki płaskie jak na foto lub z dwoma równoległymi przetłoczeniami usztywniającymi [jak np. w Reksiu]. Mocowanie reflektora przedniego nad błotnikiem lub wysoko przy motylku regulacyjnym. Starsze egzemplarze miewały skręcanie na śrubę - bez charakterystycznego kluczyka. Poza tym w niektórych była nieco krótsza rura podsiodłowa. Ręczny dociskowy. Zajeździłem chyba z pięć składaków, obecnie do pracy cisnę Wigry 4 MR'79 to mam porównanie.
    http://www.editer.pl/publikuj/33e24ac56ec926a1570e0754216cc3c2_1.jpg/
    http://www.editer.pl/publikuj/1771fa16a97e056684516dcd2eb8a6f1_1.jpg/
    Wcześniej miałem kremowe Wigry 3 i tam właśnie występowała lampa mocowana przy błotniku, dynamo na obejmę [włączane prostokątną blaszką po lewej stronie], okrągły widelec bez nakładki, wspomniany wyżej błotnik z podwójnymi przetłoczeniami. Osłona łańcucha czarna, rura podsiodłowa niższa niż w czwórce - pompkę opierało się o śrubę stopki a nie dodatkowy zaostrzony dzyndzelek, siodełko czeskie "Favorit". Lampa tylnia czarna plastikowa jak w Turingu Luxus. Manetki płaskie bez okrągłych kołnierzy dookoła kciuka, ręczny klockowy.
    Skręcanie ramy na śrubę. To w Wigry 3.
    http://www.editer.pl/publikuj/09fdf74d7a834f6a8f4b795ce6bfc485_1.jpg/
    http://www.editer.pl/publikuj/497327d64eb18ad4d1befb46119c9404_1.jpg/
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Mój pierwszy składak na którym uczyłem się jeździć to "cywilne" Wigry jak się nie mylę z '77 lub '78 roku. Wtedy miał już lat około 12. Ze szczegółów które utkwiły mi w pamięci to m.in. widelec "kanciasty" z białą nakładką i spawanym wspornikiem dynama, dynamo z chromowaną obudową sprężyny włączane okrągłym przyciskiem [jeszcze jest w piwnicy], naklejka WIGRY - czerwone literki na białym prostokąciku, lampa nad błotnikiem, obręcze gładkie bez dziurkowanej perforacji na obwodzie, srebrny mat - nie były chromowane, lampka tylnia biała gumowa, błotnik płaski. Manetki na kierownicy czarne z wystającymi kołnierzami dla oparcia kciuka. Kierownica "koza". Stopka była tłoczona. W Wigry 3 miałem giętą z pręta o przekroju okrągłym. Poległ ok. roku 99-2000, pękł spaw przy jednej z tylnich widełek.

    OdpowiedzUsuń
  6. Pierwszy model wigry powstał w 1973 roku autor nie ma pojęcia o tym co piszesz.O dziwo wigry z 1973 roku posiadało bite numery na ramie, lecz w 1974 roku nie stosowano numeracji przez cały rok.Posiadam wszystkie Wigry jakie wyszły z produkcji Romet.

    OdpowiedzUsuń
  7. No to i ja dorzucę trzy grosze. Faktycznie Wigry zaczęły się w 73 i miały malowaną nazwę, nie nalepianą, ale tych egzemplarzy było malutko. Dopiero boom rozpoczął się w 75, Więc autor nie do końca popełnił błąd. Ważną różnicą między Wigry i Wigry 2 a resztą Wigierków była krótsza kolumna kierownicy, co podobnie jak we Flamingu było powodem szybszego uszkadzania łożysk kierowniczych. Też mam wszystkie egzemplarze Wigry (sprawne), więc trzeba jeszcze nadmienić, że Wigry 3 doczekał się powrotu długo po zakończeniu produkcji Wigry 5. Miał już nowe, tęczowe naklejki, prostokątne, przetłaczane błotniki, ale też był inaczej spawany - zwłaszcza trójkąt. Mam taki rower datowany na 90. Ale kiedy zaczęli go robić? Nie wiem. Tak więc można by powiedzieć, że z wersją LUX do czasów Wigry 7 pojawiło się 6 wersji tego roweru (Wigry 3 = Wigry 5), ale nigdy nie było Wigry 6 (ja nie widziałem).
    Nieprawdą jest też informacja, że Duet jest dwuosobową wersją Wigry. Nie tylko dlatego, że prawie niczego z Wigry w nim znaleźć nie mogę (co najwyżej kierownica i koła), ale też mój Duet datuje się na 73 i ma numer świadczący, że nie był pierwszy.
    Dla Autora szacun, bo podjął temat, którego nie bardzo dotychczas ruszano, bo nikt nie miał pełnej informacji. Może inni jeszcze podprostują ten temat.

    OdpowiedzUsuń